Frie scenekunstneres vilkår i Trøndelag
Ibrahim Fazlic - Katja Brita Lindeberg - Aimée Viktoria Kaspersen - Madeleine Nilsen - Per Ananiassen - Elisabeth Egseth Hansen -Nora Evensen
Hvordan ser det frie scenekunstfeltet ut fra innsiden? Er det mulig å livnære seg som frilans scenekunstner i Trøndelagsregionen? Og hvordan er samspillet mellom det frie feltet og institusjonene?
Vi har invitert ulike aktører fra det trønderske scenekunstmiljøet til å fortelle om hvordan deres landskap ser ut. Sammen med representanter for institusjonsteatrene ønsker vi å invitere til en samtale om strukturer, samarbeid og muligheter i Trøndelags scenekunstmiljø.
Deltakere: Ibrahim Fazlic, Katja Brita Lindeberg, Aimée Viktoria Kaspersen, Madeleine Nilsen og Per Ananiassen. Nora Evensen leder samtalen.
Om deltakerne:
Ibrahim Fazlic er dramatiker, skuespiller, scene- og performancekunstner fra Trondheim. Han har siden fullført utdannelse ved Teaterhøgskolen i Nord-Trøndelag produsert og satt opp fire produksjoner. Deriblant “prty lyf” på gamle Avant Garden Teaterhus (nå Rosendal Teater) og “En Muslimsk Afro-Joik på Svensk i Norge” under Festspillene i Nord-Norge der han var en av to ungkunstnere i 2019. Ibrahim Fazlic har fått plass som husdramatiker ved Dramatikkens hus i Oslo i 2020 og 2021.
Madeleine B. Nilsen har sin utdannelse fra skuespillerutdanningen ved Nord Universitet. Hun debuterte på Trøndelag Teater som 19-åring og har etter endt utdanning jobbet ved flere norske teatre og i det frie teaterfeltet. I 2018 laget hun, i samarbeid med Katja Lindeberg, forestillingen ”Bare en våt munn” som siden premieren har spilt på Rosendal Teater, Heddadagene i Oslo og Vårscenefest i Tromsø. Hun har også vært en av pådriverne i Rabarbrateatret i Trondheim i mange år, der hun har hatt ledende roller i ”En medtsåmmårnattsdrøm”, ”Som di synes” og ”Trettendagskvelden”. På Trøndelag Teater har hun medvirket i tre runder av Unge dramatikere, Karlsson på taket og er aktuell med Dødsdansen nå i høst, som er et samarbeid med Turnéteatret i Trøndelag.
Katja Brita Lindeberg er kunstnerisk leder for Katja Brita Lindeberg Produksjoner. Hun er manusforfatter, regissør og skuespiller. Hun har studert hos den kanadiske klovnepedagogen Sue Morrison, og har en mastergrad i fysisk komedie fra Stockholm Dramatiska högskola. Lindeberg utfordrer samfunnskonstruksjoner og normer gjennom et lekent scenespråk i skjæringspunktet mellom alvor og humor. Forestillingene hennes er ofte svært interaktive, med et direkte samspill mellom publikum og skuespiller på scenen. De siste årene har Lindeberg beveget seg bort fra en eksplisitt klovneform mot et scenekunstspråk med utgangspunktet det ikke-fiksjonelle, der grensen mellom fiksjon og virkelighet er overlappende. I høst hadde hun premiere på ”Isbjørnpappaen”, en autofiksjon om faren og henne selv under åpningen av Rosendal teater. Lindeberg er tildelt Statens kunstnerstipend for perioden 2013 – 2015 og 2018 – 2019 og var i 2016 Fylkeskunstner i Sør-Trøndelag fylke.
Aimée Viktoria Kaspersen er leder for Propellen teater, en løst sammensatt organisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Hun har sin teaterutdannelse fra NTNU, med fokus på teater som metode i integrering, og på dokumentarisme i teater. Hun driver Teater Z med barn og unge, og produserer egne forestillinger. Hun er også tilknyttet NTNU og DMMH som timelærer. Hun er opptatt av scenekunstens posisjon og vilkår, og hvordan det frie feltet kan bli sterkere sammen.
Rosendal Teater og Turnéteatret i Trøndelag er representert ved teatersjefene Per Ananiassen og Nora Evensen.
Arrangør: NTNU, Trøndelag Teater, Turnéteatret i Trøndelag og Rosendal Teater.
Gratis inngang.
Dato
28. okt 2019
Tid
19.00 - 21.00
Sted
Litteraturhuset, Sellanraa