Teatersamtalen 2019: Virkeligheten som teater
Om teater hvor skuespilleren selv er hovedpersonen i fortellingen.
Vi er sultne på å høre om andre menneskers liv. Hvilke livsvalg har de tatt? Hvorfor tok livet den retningen det tok? Biografier skrives og leses i stadig større omfang, og den norske debatten om virkelighetslitteratur har vært kraftig. I den andre Teatersamtalen i 2019 vil vi sette søkelyset på dette fenomenet innenfor teatret.
Aslak Moe fra Trondheim er vår fremste regissør på dette området. I vår spilles tre av hans forestillinger på to av teaterscenene i Trøndelag; Rotsekk, 0+0=4 og Fire begravelser og ett bryllup. Og til høsten har tre nye forestillinger premiere; Lek for livet, Dømt til evig fortapelse og en ikke offentliggjort produksjon for Riksteatret. Felles for alle disse er at de tar utgangspunkt i skuespillernes egne livshistorier, og at forestillingene er utviklet i tett samarbeid med den skuespilleren som står på scenen.
- Er det i ferd med å vokse frem en ny dokumentarsjanger innenfor teatret?
- Hvorfor er virkelighetsteater en trend i tida og hva betyr egentlig begrepet?
- Hva gjør virkelighetsteater til en folkelig og ofte politisk teaterform?
- Hvordan forholder virkelighetsteater seg til begrepet sannhet?
- Hva kan teaterforestillingen tilføre som den litterære biografien ikke rommer?
Ole Christian Gullvåg viser utdrag fra monologen Rotsekk/Helt hekta.
Disse er med i samtalen:
Aslak Moe er født i 1970 og kommer fra Byåsen. Han er utdannet på regilinjen ved Statens Teaterskole i København, og har siden 1999 skapt følgende 8 forestillinger basert på skuespillerens egne historier: Rotsekk, 0+0=4, Dømt Til Evig Fortapelse, Fire Begravelser og Ett Bryllup, So You Want To Be A Hero, Elefanten, Det Beste Av Det Verste, Nesten Ikke Helt Som Før (Konsertfortelling med Susanne Lundeng) og 4 forestillinger basert på intervjuer: En Del Forestillinger Om Rovdyr, Malmöiter, Saman Skal Vi Leve og Du Ana´kje.
Ole Christian Gullvåg er utdannet ved Det statlige russiske Akademi for Scenekunst GITIS i Danmark og har vært å se i flere oppsetninger ved Trøndelag Teater og Turnéteatret i Trøndelag de siste årene; blant annet Håndverkerne, Medmenneske, Tordenskjold og Fysikerne. I tillegg er han en av skaperne bak Slaget på Testiklestad. For tiden er han på turné med Riksteatret med forestillingen Helt hekta (Rotsekk), som er laget i samarbeid med Aslak Moe.
Amund Grimstad er arkitekt og teateranmelder. Født i Oslo og oppvokst i Folldal, men har i mange år vært Trondheimsbasert. Han har skrevet anmeldelser i over førti år, og har fulgt norsk teaterliv tett blant annet gjennom Heddajuryen som han har vært medlem av i til sammen tre år. Amund anmelder for Klassekampen, og har i tillegg sin egen teaterblogg hvor han legger ut et stort antall anmeldelser gjennom året. Han ser årlig mellom 60 og 80 produksjoner over hele landet, og anmelder rundt 50 av dem.
Barbro Rønning er fra Trondheim og jobber som dosent i dramaturgi ved NTNU. Hun har forsket på tema som folketeater, politisk teater og virkelighetsteater, og skapt forestillinger basert på personlig minnemateriale som Høyblokka- Post Mortem på St.Olavs Hospital og Jeg tror – I skyggen av tvil, for Norsk Fortellerfestival.
Moderator for samtalen er Nora Evensen, teatersjef ved Turnéteatret i Trøndelag.
Teatersamtalen er et samarbeidsprosjekt mellom Trøndelag Teater, Teaterhuset Avant Garden, Turnéteatret, Program for Drama og Teater, NTNU og Litteraturhuset.
Gratis inngang, men på grunn av begrenset plass ber vi interesserte om å ta ut gratisbilletter til arrangementet.
Bildet er av Ole Christian Gullvåg i monologen Rotsekk/Helt hekta. Foto: Silje Kolaas