Frokostmøte: Nyankomne flyktningungdommer – hva er skolens rolle?

Frokostmøte: Nyankomne flyktningungdommer – hva er skolens rolle?


Irmelin Kjelaas - Azra Halilovic - Knut Naper Hansson

Institutt for lærerutdanning på NTNU og Litteraturhuset inviterer til frokostseminar om nyankomne flyktningungdommer og skolens rolle.

Seint ankomne minoritetsungdommer er den raskest voksende elevgruppa i norsk skole. Dette er ei svært sammensatt elevgruppe, men en fellesnevner er at mange har flyktningbakgrunn og avbrutt eller lite skolegang, og at de har kort tid på å kvalifisere seg for videre utdanning eller jobb. Dette stiller noen særlige krav til skolen, både når det gjelder psykososiale forhold, språk- og fagopplæring og inkludering.

Hvordan skolen kan lykkes med denne elevgruppa, er derfor tema for Institutt for lærerutdannings frokostseminar 22.10. I en samtale leda av førsteamanuensis Irmelin Kjelaas formidler tre inviterte deltakere, Azra Halilovic minoritetskonsulent i Barne og familietjenesten i Trondheim kommune, Knut Naper Hansson, psykologspesialist i Barne og familietjenesten i Trondheim kommune, og en representant fra skolen sine erfaringer og perspektiv på dette svært aktuelle temaet i skolen.

Flere deltakere vil bli annonsert så fort vi har de på plass.

Det vil være gratis kaffe og te, med mulighet for å kjøpe digg frokost på Sellanraa.

Inngang: gratis, men løs gratisbillett på hoopla.

Foto: Mats Hartvig Abrahamsen

Dato

22. okt 2018

Tid

8.30 - 9.30

Sted

Litteraturhuset, Sellanraa

Logoene til Litteraturhusets samarbeidspartnere