Cappelen Damm
Frokostmøte – Lesekultur: Hvordan styrke lesing i skolen
Kunnskap | Samtale

Frokostmøte – Lesekultur: Hvordan styrke lesing i skolen

Stefan Zweig skriver i Verden av i går: “Jeg kom tilfeldigvis i en klasse som var fanatisk opptatt av kunst; det har kanskje vært bestemmende for mitt liv.” Hvordan kan lesing dag bli et infeksjonsfenomen i og utenfor klasserommet?

Spørsmålet om hvordan man igjen kan få lesing til å smitte er i dag mer aktuelt enn på lenge. Med en egen leselyststrategi ønsker regjeringen å stimulere lesekulturen, blant annet gjennom satsing på litteraturformidling og skolebibliotek. Også i Trondheim kommune er lesing et satsingsområde, og det brukes store ressurser på å styrke skolebibliotekene. Men hva kjennetegner egentlig et godt skolebibliotek? Hva og hvor er lesekultur i dag? Hva trues den av, og hvordan kan vi dyrke den?

Litteraturhuset i Trondheim og det nyopprettede Nettverk for lesekultur inviterer til frokostmøte. I panelet sitter leseforsker Tove Stjern Frønes, førsteamanuensis Lene Anundsen og skolebibliotekar Mari Oseland.

Samtalen ledes av Tatjana Kielland Samoilow, professor i norskdidaktikk ved NTNU.

Tove Stjern Frønes er leseforsker ved Universitetet i Oslo og aktuell med boka Lesekultur. Hvordan styrke lesing i skolen, som hun har skrevet sammen med Ingeborg AnlySigrid BriseidMarte Eek-Høgås og Marte Tovsrud Syverinsen, erfarne lærere og bibliotekslærere.

Lene Anundsen er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, og har forsket på litteraturundervisning og tekstpraksiser blant voksne innvandrere.

Mari Oseland er skolebibliotekar og lesekoordinator på Nidarvoll og Sunnland barne- og ungdomsskole. Hun har bakgrunn som kunstner og forfatter, er utdannet ved Kunstakademiet og har studert skrivekunst og formidling ved Norsk barnebokinstitutt. 

Dato

2. sep 2025

Tid

08:00 - 09:30

Pris

Kr50

Deltakere

Tove Stjern Frønes - Lene Anundsen - Mari Oseland - Tatjana Kielland Samoilow

Arrangør

Litteraturhuset i Trondheim